Bonusporr suger för PP-byråkrat i träsket

30 Sep

Ortens banker gör nu kraftfulla insatser för att lindEn barskrapad Annika Girigfalkra effekterna  av de stora förlusterna på sista tiden. Ingen på banken kunde ju ana att bostadslånen till redan fattiga skulle bli en så taskig affär och därför ska naturligtvis ingen behöva drabbas. Dvs ingen på banken. Fattiglapparna däremot, får skylla sig själva.

Därför ger nu bank-ledningarna sina anställda kompensation för alla idioter som lånat pengar i banken utan att kunna betala. ”För att balansera de stora förlusterna krävs åtskilliga bonusmiljarder säger Annika Girigfalk på Svenska Banken i Storslätten och visar samtidigt att hon själv är ganska barskrapad.

 Någon bonus blir det dock inte för polismästare Harald Kask. Ryktet säger att han blivid uppsagd och ska ersättas med en polis från Serbien. Serbpolisen lär, trots svåra brister i både utbildning och resurser, ha haft full koll på banditerna och informerat polismästare Kask om ”ett planerat attentat” mot Annikas automat. Kask själv har inte kunnat nås för en kommentar. Kasken på, så att säga.

Inte heller internetaktivisten Engström (PP) i Utrippan Engström internetpartistfår någon bonus. Men det suger så lite – han tjänar ju redan storkovan på sitt PP-mandat och klagar därför bara pliktskyldigast på för få paragrafer i jobbet. Där ser man hur lätt det är att sugas upp i byråkratträsket.

Bonus blir det i alla fall till Red som idag kan avslöja ytterligare två inspirationskällor. Det är Cyndi, som för tillfället njuter i den blå soffan men snart nog lyfter, och MissiZippi, vars berättelser från palmernas och alligatorernas Florida får en frusen nordbo att huttra av avund.

18 svar to “Bonusporr suger för PP-byråkrat i träsket”

  1. cyndi september 30, 2009 den 11:03 f m #

    Tror Red. att Girigfalken möjligtvis har nåt extraknäck? Hon har visst råd med snygga höstvantar ser jag 🙂

    • redaktörn oktober 1, 2009 den 8:46 f m #

      Om hon har! Men hon behöver säkert varje krona, stackars tös.

  2. MissiZippi september 30, 2009 den 3:55 e m #

    Annat var det på den tiden jag var kreditberedare
    och kunde glädjas med kunden, som säkert kunde få igenom sin låneansökan, genom att det fanns både täckning och borgensmän som skulle kunna ställa upp i allra värsta fall. Det var förståss på hedenhösarnas tid strax efter byteshandelperioden då ingen skorsten kunde belånas.

    Damen på bilden verkar inte ha någon svångrem att dra in. Klart att hon behöver en bonus.

    Det ser verkligen ut som om att när man ropar här i Amerikat så ekar det i Sveariket.

    • redaktörn oktober 1, 2009 den 8:50 f m #

      Värderingarna förskjuts – och jag har svårt att acceptera alla. Men visst finns det förändringar jag gillar. Bonusmentaliteten har jag svårt för (som kanske framgår :))
      Intressant detta med USA:s påverkan här – jag får fundera på om jag ska göra något åt det 😀

      • MissiZippi oktober 1, 2009 den 2:57 e m #

        En ledtråd går till
        finansträskets copycats.
        Äras den som äras bör, tycker jag,
        men det skall vara skäligt.

  3. farmorgun september 30, 2009 den 6:32 e m #

    Ser att redaktören funnit ett framgångsrikt koncept för fortsatt vistelse i träsket, vilket gläder mig.

    • redaktörn oktober 1, 2009 den 8:51 f m #

      Men kära farmorgun!
      Det var roligt att du hittade hit, trots att jag är så elak och oförstående. Stor kram!

  4. Barbro Binda september 30, 2009 den 7:03 e m #

    Barskrapad? Je re då man int ha na penninga? Ja trodd he va då man schåvva inni barn på Stasshotällä om lördaskvälln! Ja bruk då fall framstupa å slå opp knäa då ja je där. Så nu ha ja knäskydda då ja far dit. På armbåga. Dem je se vass att ja stick ut öga på folk. Å då hitt dem int hem.
    Nä, nu måss ja slut, brebanne ha gått å!

    • redaktörn oktober 1, 2009 den 8:55 f m #

      Jovisst så är det! Men du, inte är det väl armbågarna dina som är vassast? Munlädret verkar ordentligt slipat det också. INte skulle jag vilja möta dig på Stadshotellet, då fick man väl gå hem både blind och döv 🙂
      Brebanne skita jag i – här nere kör vi med smalbena!

  5. josephzohn oktober 1, 2009 den 8:36 f m #

    Risken finns nu att det blir ännu fler banker som ”bladet” måste hålla kolla på ..

    http://svt.se/2.22620/1.1711236/vanstern_vill_ha_fler_banker

    .. fler banker, fler direktörer, fler strumpeband, fy f*n va avundsjuk jag blir!!

    • redaktörn oktober 1, 2009 den 8:58 f m #

      He he! Ja, nog kommer jag att vara sysselsatt ett bra tag framöver. Men var inte avundsjuk på strumpeband, du har ju skithus!!!

  6. josephzohn oktober 1, 2009 den 1:35 e m #

    Gäzz, det känns som om du kommer att vara insnodd i strumpeband resten av ditt långa redaktionsliv!!
    Men att jämföra strumpeband med fjöliga hål, det är som att jämföra att ha fingrarna i syltburken och ha dom i en burk med försvarets ärtsoppa!!

    • redaktörn oktober 2, 2009 den 9:38 f m #

      He, he! Och skillnaden blir uppenbar när man slickar på fingrarna 🙂

      • josephzohn oktober 5, 2009 den 2:12 e m #

        Uppenbar, sa Bill
        Uppenbar, sa Bull

  7. Baronessan oktober 2, 2009 den 1:04 f m #

    Jag säger då det… när jag nu äntligen tog mig i denna dära kragen och bestämde mig för att titta in och läsa så blev jag alldeles överrumplad av all denna text som jag har missat. Därför återkommer jag imorgon för att läsa in mig från början till det bittra slutet. Toodeloo!

    • redaktörn oktober 2, 2009 den 9:38 f m #

      Men kära Baronessa! Så trevligt att du ville titta in – och du är varmt välkommen tillbaka!

  8. Civilingenjör P Johansson oktober 4, 2009 den 1:59 e m #

    Jag kan ajoutera att Andelsbanken för Åland sedan länge har som reklamslogan det franska uttrycket ”Vive le bonus”. Dessa reklamskyltar återfinnes å hela den autonoma regionen.

    • redaktörn oktober 5, 2009 den 8:52 f m #

      Jag tror ändå att Andelsbanken har bättre kontroll på sina exesser bakom bankdisken än de flesta!

Kommentera

