Svinfis i Rämshyttan gav häradsdomare resning i populär calltjänst

6 Nov

Arto Lipponen har så äntligen fått miljönämndens godkännande dragningen av gödselgaserna från svinhuset i Utrippan till direktör Trådlunds höglager i Rämshyttan. Maria Wetterskäftig (mp) blev skitsur och ger sig den på att det kommer att lukta svinfis även i Storslätten. Mona S Ahlin (s) säger att ett sådant beslut skulle hon aldrig fatta inte ens om hon inte hade något val. Men redan nästa år ska det ju bli ett sådant och då är ju allt möjligt!

Våra folkvalda är, trots svår träninmoona med Monagsvärk efter onsdagsgympan, på kurs över helgen, meddelas från kommunkansliet. De har nämligen bestämt att i nästa valrörelse ska även odågan Emil, byns ovårdade ungdomsbrottsling, begripa poltitikerspråket. – Hur ska han annars fatta hur svårt vi har att leva upp till allt vi lovar, lär Maud O Skröna ha sagt när hon drev igenom kursbeslutet. De kommer att öva sig i enkla paroller som ”få RÅD med MAUD”, ”JAN en svenne-BANAN”, ”Bli RIK och LIK din FredRIK”, ”MOONA med MONA”, ”MARIAS SAK är din GÖNSAK” samt ”LARS – SKATTEMAS”. På måndag är EMil inkallad till kommunhuset för att testa av budskapen.

Fru Sunesson har överklagat sin villkorliga dom (se gårdagens nr!), meddelas från tingsrätten i Grangärde. Hon blev rasande över att inte få hjälpa flickorna i Idkerberget och kräver resning av häradsdomare Bertil Rettves. Herr häradsdomare, som tänkt sig en annan resning och därför accepterat det länge omdiskuterade paketerbjudandet från mottagningen i Idkerberget, vägrade naturligtvis:  – Vad ska HON med resning till, var hans enda kommentar.

Vad paketerbjudandet beträffar, flickornas s.k. ”ring-kom-paketet”, står det nu klart att traktens fruar inte längre har rätt att utkräva information om sina mäns förehavanden på mottagningen i Idkerberberget. Vill de bråka med sina män måste de vänd sig till, just det, häradsdomaren! Och han har ju själv ringt… 

Över detta är  flickorna på mottagningen i Idkerberget mEmma Lind är glad idagycket stolta. – När vi nu lockat in häradsdomarn själv på den breda och lustfyllda vägen kommer det att krävas en jävla rättegång för att få stopp på våra kunder. Ring-kom och ta för dig-paket blir en succe i fortsättningen och till stor glädje för manfolket, förklarar lilla Emma Lind lyckligt.

Det tar för lång tid att vaccinera alla elever i traktens skolor, har By á Bladet erfarit. Därför kommer skolorna att snabbvaccineras enligt den modell som rapporteras här och här. Eter lång diskussion mellan Byhälsan och skolnämnden har det bestämts att injiceringen ska ges i källarplanet och direkt intrarörs i den befintliga värmeanläggningen. Byggnadsnämnden har informerats och kommer att ha full beredskap om något oförutsett skulle drabba skolhusen!

Till sist kan meddelas att Sladdertackan äntligen hittat sin drömbostad. Men med tanke på läget kanske den skulle passa Cindy ännu bättre!

Trevlig helg!

EXTRA EXTRA PRESSTOPP EXTRA EXTRA: Förlåt att vi stör helgfriden men så här års måste varje blaska med lite självbevarelsedrift ha en bandybilaga. Då kunskapen om bandysporten är starkt begränsad ges här lite folkbildning: Förra veckan förklarade vi begreppet nystan. Idag ska vi reda ut de två återstående begreppen; publik samt klubba.

Bandypublik = två huttrande, portföljförseddaDrar publiken till bandyplan och rödnästa manfolk (Josephzohn & Jansson) på huvudläktaren. I portföljen finns varm glögg i termos och ett signerat foto av Snoddas.

Bandyklubba = en träbit med några bandyklubba, väl använd, från 1200-taletläderremmar. Träbiten används när lagen letar efter sina nystan.

 

29 svar to “Svinfis i Rämshyttan gav häradsdomare resning i populär calltjänst”

  1. josephzohn november 6, 2009 den 1:19 e m #

    Vet inte om kan tro på att den kommer imorgon. Vet inte vem man kan tro på längre, nu när man inte ens kan tro han ”Läkerolsångaren”.
    Men jag hoppas …

  2. MissiZippi november 6, 2009 den 3:51 e m #

    Och när ryssen slutar fisa, vad händer då? Jo, då händer inget.

    I vilket fall, hade vi naturgasuppvärmning de 20 åren vi bodde i Kanada och gillade det skarpt.

    Undrar nu hur konstruktionen av svenska bostäder kommer att lösas från en byggteknisk vinkel. Får förmoda att det inte är frågan om egen varmluft, som sedan sprids genom tunnlar och ut från ventiler i parkettgolven. Bara jag får upp ögonen nu så här på morgonkvisten medan kaffe intas, skall jag läsa någon artikel och se om det finns någon lösning.

    Återkommer med fler klagomål.

    • MissiZippi november 6, 2009 den 4:04 e m #

      Återkom nästan genast… på mitt morgonhumör.

      Ser att man skall dra ledningarna genom Östersjön. Skall det verkligen vara nödvändigt om det inte är en ”penningafråga” (genväg) istället för en miljö d:o? I Kanada har man ingen Östersjö och gasen kommer från territorie med likande klimat som Sibirien. Kanske man redan sneglat på hur kanadensarna skött/-er det hela. Det kan finnas något att lära för att inte åstadkomma något förhastat.

      Önskar er ett fint veckoslut.

      • redaktörn november 9, 2009 den 10:18 f m #

        Det har varit en sedgragen historia och egentligen bara ”ett spel för galleriet” eftersom alla vet att beslutet bara kan bi OK!

  3. Barbro Binda november 6, 2009 den 8:18 e m #

    Ville ba säj att ja je infernalist dukti på tavlen å könstverka. Fråg josephzohn, han vet. Bildn du ha danna oppa tegelväggen vet ja namne på. He je: ”Mona, en lisa för stjärten”. Visst vare rätt? Få man nå pris? Je re ba nå småsakren könn du skick i ä vanlitt kuvär, men je re tynger grejen få du skick ve lansvägsbussn.
    Nä, nu måss ja slut, ja håll på virk bandybolla!

    • josephzohn november 6, 2009 den 9:21 e m #

      Det virkar som om du blandar in mig i din smet??
      Vad vet jag om dina kunskaper??
      Har vi slutit någon form av ramavtal??
      Vad jag vet är att du slagit in tidningsvärlden med häpnad??
      Det här får han redaktör’n själv avgöra om du är en lisa för din stjärt!!

      Men jag är båd glad å stolt att du virkar på nystanet!!

      • redaktörn november 9, 2009 den 10:21 f m #

        BB: Så klart du får pris. Vill du ha mig en kvart? Nä, vid närmare eftertanke… öh, ta Josephzohn istället! Han har en del han behöver reda ut med dig, vad det verkar😀

  4. Maigiz november 6, 2009 den 8:58 e m #

    Hahaha…..trevlig helg Gubben. Hälsa Ammi. Å du BB! Virk bandybolla…..hehehe….love you!

    • redaktörn november 9, 2009 den 10:21 f m #

      Tack det samma, Virk int du bandybolla?

  5. josephzohn november 7, 2009 den 11:05 f m #

    Fy fassikken vad glad jag blir, nu ska ta fram portföljen.
    Jag ska tamefan ha den som huvudkudde när jag lägger mig i soffan för att se den stundande cupfinalen i fotboll, men här ska känna smaken, doften och härligheten av läder.
    Snoddas har jag inramad på väggen ovanför soffan, självklart, har inte alla det!!
    Om möjligt en ännu trevligare helg, nu måste jag ila till leksaksaffären, ska köpa små plastgubar, fick en idé till julutställningen på Nationalgalleriet :))))
    ”Smulor till småfolket” …
    Tack än en gång!!!

    • redaktörn november 9, 2009 den 10:23 f m #

      Tänk vad en väl underbyggd och seriös artikel om bandy kan göra !

      • josephzohn november 9, 2009 den 1:55 e m #

        Snart kommer en uppdatering av det världsberömda bandylexikonet, håll ut!!
        Och det endast med anledning av TVÅ underbyggda artiklar ocm bandy!!

  6. MissiZippi november 7, 2009 den 4:49 e m #

    Den där bandyklubban… är det en ”fossil” eller en modärn variant av bandyklubban jag spelade med i folkskolan på 50-talet? Ser fram emot framsteg.

    Anropar den stickande Barbro Binda: Vilka bollar var det du stickar till?
    Det finns nämligen ett idéuppslag inne på min blogg. Det blir att bläddra tillbaka i diverse till juli 2008.

    • Barbro Binda november 7, 2009 den 11:07 e m #

      Nu svara ja åt a MissiZippi: Ja stick int, ja virk. Då ja stick val ä ba långremsen, men då ja virk val ä krummeluren å bolla. Juss nu virk ja bandybolla å inge anne. Josephzohn påstå att dem ska va rö, men jag virk dem i schvart å guurt. Ja tro han je lika gla för he.
      Ja titte in te bloggen din men såg ba n bild på nan otäck insekt je ha danna där du bo. Hiskelit ful! Ja tro dem kalles pungpössa.
      Nä, gå å lägg dä nu, natta je lång!

      • MissiZippi november 8, 2009 den 6:13 e m #

        Bawawawwa! Jag ber damen å det ödmukaste om ursäkt för det fatala misstagen att påstå att hon ”sticks” i sället för ”virks”.

        Och nu sticker jag min kos i boogie-woogie-takt, så har jag ingenting mer sagt eftersom jag är tom i bollen. För någon syförening passar inte mig. Undantag gör jag förståss för ”knasbollar” och kokosbollar😉.

  7. josephzohn november 8, 2009 den 9:33 f m #

    Nej, nej, nej nu får du schlutt upp, int fan kan du virk dom schvart och gul, här låg jag hem i TV-soff och kast rö tomat på en TV som vis på när ett schvart och gult lag vann … nej, nej, nej!!
    Nystanen ska var röda och röda och röda och röda!!

  8. SLADDERTACKAN november 8, 2009 den 7:49 e m #

    Smart vaccinering!

    • redaktörn november 9, 2009 den 10:24 f m #

      Vi är smarta här i byn!🙂

  9. Mia november 8, 2009 den 8:14 e m #

    Appropå extra bilagan så säjer jag som Sarah Leander sa, ”Aldrig nej till ett extra nummer…”

    • redaktörn november 9, 2009 den 10:25 f m #

      Ja, ni kvinnfolk! Ni vet hur ni ska behaga😀

  10. Anita november 8, 2009 den 11:46 e m #

    Bra idè detta med vaccineringen – här är det slut på vaccin. Om man inte tillhör någon riskgrupp så kan man nog se i stjärnorna efter att bli vaccinerad över huvud taget! Kanske kan jag åberopa…..att jag är pensionär……..snart…….om 15 år eller så! OM jag nödigt VILL bli vaccinerad!!

    http://svt.se/2.55755/1.1745882/vaccinfusk_i_ostersund

  11. redaktörn november 9, 2009 den 10:25 f m #

    Ja men det är ju fräckt!

  12. redaktörn november 9, 2009 den 10:27 f m #

    Jag får ingen ordning på klagomålen längre – fan ni klagar ju bara på varandra – inte på blaskan och Red!!!
    Men Missizippi, du har rätt, klubban är från bronsåldern! Du har rätt i det mesta faktiskt…🙂

    • vildhunden november 9, 2009 den 12:59 e m #

      Jag tror att det är den så kallade ”tidningspesten” som spridit sig till By á Bladet. En åkomma som yttrar sig på det viset att artiklar som publiceras på nätet leder till att de som kommenterar ”råkar i luven” på varandra. Se ex.vis kommentarerna hos de betydligt mindre inflytelserika tidningarna såsom AB och DN.🙂

      F.ö så tycker jag att svarta och gula bandybollar är en innovation väl värd att uppmuntras.😀 Om inte annat så håller det BB sysselsatt😉

      • redaktörn november 10, 2009 den 10:38 f m #

        JA ddet har du rätt i. BB ska hållas sysselsatt för allas vårt bästa😀

    • josephzohn november 9, 2009 den 1:58 e m #

      Inet jag heller hag får inte ordning på nånting längre🙂
      Men detta (klubban fr. bronsåldern) var ett bevis jag länge saknat, jag har spårat bandyn ner till Nils Dackes tid, men nu kanske det visar sig att redan dom gamla bronsgubbarna lirade bandy!!

      • redaktörn november 10, 2009 den 10:38 f m #

        Där ser du, man gör sina fynd🙂

Kommentera

