Obehörig läkare fick jobb då het kärlek släcktes med utblåst gåva

16 Dec

Nu ska det äntligen bli ordning i byskolan meddelar Jan Björkkludd, byskolnämndens ordförande, till By á Bladet. Efter ett minst sagt stormigt skolnämndsmöte blir det nu fritt fram för att ha obehöriga doktorer som lärare i skolan.

Från början var tanken att vi skulle ha behöriga lärare, säger Jan till Bladets utsände. – Men då frk Andersson, vår kanslist du vet, påpekade att behöriga lärare måste ha gått lärarhögskola fick jag kalla fötter. Lärareleverna där är ju så kränkta av att få dåliga betyg, inte få bära niqab, vara genusoffer samt inte fått vägra praktiktjänst att de ändå bara kommer att skolka från sina lärartjänster.

Sedan berättade Janne att Lasse O Sly (V) och Mona (S) Ahlin hade protesterat vilt mot denna inställning och krävde att de skulle anställa flera behöriga skolläkare som kunde vårda alla behöriga men kränkta lärare på skolan. – Ja, så fick det bli en kompromiss. Nu blir det obehöriga läkare som får undervisa barna, suckade Janne.

Så kan Bladet avslöja att föreståndare Bert på Konsum har hamnat i ett riktigt blåsväder. Ja, värre än det på ICA-Olles damtoa. Bert råkade öppna fönstret till kontoret och ut flög alla presentkorten som lilla biträderskan Britta höll på att färdigställa. Det hade väl gått bra om inte rättvisans drottning, Bea Bask (M), råkat köra förbi med sparken och fick flera av korten under medarna. Det blev naturligtvis tvärstopp och en vådlig vurpa där föreståndaren och hans generösa personalpolitik får skulden för olyckan.

Bert själv säger i en kommentar att om det inte gått så hett till med Britta hade han aldrig behövt öppna det där jävla fönstret. – Hon brukar få lite mer än övriga personalen…

Dags för njutkaffe hos mr.J.

20 svar to “Obehörig läkare fick jobb då het kärlek släcktes med utblåst gåva”

  1. Nisse december 16, 2009 den 11:41 f m #

    Hej Redaktörn
    Jan Björkkludd har säkert varit militär, ordning och reda ska det va. Fast jag tror att man bara gör ändringarna för ändringarnas skull. Om man kunde se konsekvenserna innan sina beslut av politiska ändringar lite varstans skulle politiker förhoppningsvis ta det lite lugnare.
    Nisse
    P.S På min blogg har jag skrivit om din blogg och om din konkurrent Undvika-Posten.D.S

    • redaktörn december 17, 2009 den 10:47 f m #

      >Tänka efter för, menar du? Den enda tanke de har är väl att få sitta vid maktens grytor och sörpla…
      Ja jag såg nog att Bladet uppmärksammats – STORT tack!

  2. Motvalls gubbe december 16, 2009 den 1:56 e m #

    Menvaf… föreståndare Bert och frk Elvira!? Inte visste jag att de hade kuckilur för sig.

    • redaktörn december 17, 2009 den 10:48 f m #

      Elvira? Men kuckilur stämmer🙂

  3. Motvalls gubbe december 16, 2009 den 1:59 e m #

    Nu när jag har hämtat glasögonen ser jag att det inte är den väna frk Elvira som figurerar i sammanhanget. Puh, det var då för väl.

  4. MissiZippi december 16, 2009 den 7:05 e m #

    Nu höjer jag min stämma igen:
    Det är inte utan att jag gillar att man motiverar
    ungdomar att ”gå den långa vägen” för att få sin
    lärarkompetens (inkl. pedagogik). Det borde kännas mer rättvist att inte behöva vara i konkurens med obehöriga. Att sedan få ett vikariat på ett år, bör förståss senare räknas som inträdespoäng inför studier till en lärarexamen. Och de som varit obehöriga i flera år, kan fylla i sina ”luckor”. Jag föreställer mig att något i den stilen är meningen.

    Däremot tycker jag inte man behöver vänta sig
    att lärarna skall kunna sjunga och spela på
    byskolans tramp-orgel🙂

    • redaktörn december 17, 2009 den 10:51 f m #

      Men vi lider av att konstiga värderingar får fäste i våra högskolor. Inte minst på landets lärarhögskolor – därav mina antydningar:)
      Byskolans tramorgel ja! Du är väl för ung för att ha upplevt den. Vilket inte jag är… och i söndagsskolan hade den en framskjuten roll!

  5. Civilingenjör P Johansson december 16, 2009 den 8:06 e m #

    Jaha, där har vi ju den av mig efterlysta bevakningen av Dala-Demokraten, ehuru indirekt: http://dalademokraten.se/sida/id/99782/
    För övrigt, hur är det nu med bladets fysiska format? Är det sådan där tabloidpress?

    • redaktörn december 17, 2009 den 10:52 f m #

      Ja, jag såg det! Formatet. Hm, har inte tänkt på det men tabloid låter bra. I mitt fall får det väl bli virtuell tabloid😀

  6. Undvika-Posten december 16, 2009 den 8:34 e m #

    Bäste redaktören,
    obehöriga läkare på skolorna? Var ska det sluta, voj voj.

    För övrigt: att betala personal med annat än pengar har provats av Handskfacksfabriken där personalen fick handskfack i lön när det gick dåligt för fabriken. Försöket drogs dock tillbaka tämligen omgående…

    • redaktörn december 17, 2009 den 10:54 f m #

      Skönhetsoperationer på gympan kanske?
      Handskfack i lönekuvertet- strålande!!!

  7. Barbro Binda december 16, 2009 den 8:39 e m #

    På Konsum je dem alldens tokut nuför tin. Ja ha schlute hannel där sen a Britta börje. Ja, du förstå no.
    Iställe ha ja börje göra julklappa. Spikmatta ska visst va bra, så ja slog in tre låden tvåtumfyra te trasmatta inni köke. He vart inge bra. Ja fassne ve stickesocka då ja diska. Så nu håll ja på å virk en. Borti taggtrån.
    Ja, sen ska fisken lutes. Ja ha ställd n baki vebon, mot knutn, i förtifem gradersch vinkel. He je viktit att he je rätt lutning.
    Sen ska hä kokes knäcken å häll te lura, åsså måss ja ta ne tomta från lofte.
    Nä, nu måss ja slut, ja ska fortsätt å virk!

    • redaktörn december 17, 2009 den 10:59 f m #

      Jo jag förstår – men är inte den där föreståndarna som en tiger?
      Inte begrip jag vad du ska med spikmatta till – vill folk betala för att fara illa? Och taggtrå runt virknålen – är det Josephzohns virknål du håller på och snor dig kring? Nu igen! Nä, då tror jag med på den där torsken som lutar sig mot väggen i väntan på att du ska bli färdig…

  8. Josef Boberg december 16, 2009 den 11:07 e m #

    Ja, jag säger då det… – hälsar Josef B.🙄

  9. cyndi december 17, 2009 den 9:11 f m #

    Är Red. behörig? Har Red. fifflat med sina betyg eller presskort? Vet Red. hur man kör spark? Är Red. i själva verket en kompromiss?

    Måste också påpeka att Red. tar väldigt många kaffepauser i sitt arbete. Utan detta spring hem till Herr J kanske blaskan skulle hålla lite bättre kvalitet. Det verkar som att Red. tänker på annat än politik när han går dit.

  10. redaktörn december 17, 2009 den 11:04 f m #

    Ja. Nej och ja. Ja. Ja. DEt senare är en nödvändighet p.g.a. märkliga läsare🙂
    Kaffet hos mr.J är alltid hett och spännande. Men jag ska se om det inte finns något annat mittuppslag med kaffe som passar – vad önskas? Välväxta ynglingar i brottarkläder kanske? Sen får du se hur lätt det blir att hålla tankarna i styr.
    Nu när jag har fått en tidtabell vill jag veta hur det blir med bilagan?

  11. cyndi december 18, 2009 den 9:56 f m #

    Jag föredrar TE och kiltförsedda stjärngossar. Det kan ju Red. försöka hitta!! Hur det BLIR med bilagan?! Skärpning Red. En bilaga BLIR inte. Den skrivs. Seså, sätt igång! Skriv om högtflygande böcker och drycker, så kanske Red. kan få en liten stjärna!

    • redaktörn december 18, 2009 den 10:10 f m #

      😀 Ska bli, nådiga frun! Gossar i kilt vara det…

Kommentera

