Jakten på pimpinetta pappskallar slut på rekordtid

4 Jan

Bristen på pappskallar i Dalarna har ställt till med stora besvär för jaktlagen kan By á Bladet rapportera. Jägarna fick kämpa mot midjedjup snö och sträng kyla nästan fem timmar för att kunna fälla sin kvot. – Jag har aldrig sett så få pappskallar som nu, säger Arto Lipponen i Utrippan till Bladet. – Normalt sett borde vi knäppt kvoten på en kvart. Kanske har di där pappkramarna rätt i att det är för glest mellan skallarna. Nu fick jag gå hem och ta på mig storvästen för att klara kylan.  

Eftersom jakten kom som en överraskning för alla andra än jägarna själva har nu bl a Pappskalleföreningen reagerat. Trots att jakten drog ut på tiden hann de inte med att protestera förrän det var för sent. 

 Andra hade visserligen hört talas om att en pappskallejakt skulle genomföras men inte förstått att det var jägare som skulle jaga och inte heller att pappskallar faktiskt skulle skjutas. Så nu protesterar alla som kan protestera… – Alltid kan vi väl tjäna några röster på det, menar en leende men upprörd Maria Wetterskäftig (MP).

 Samtidigt med pappskallejakten har jakten på pimpinetta skallar intensifierats. Det är skallen själv som tagit initiativet och gått till attack mot sina fiender. – Jag är den enda skallebjörnen i världen, säger han, som inte ligger i ide så här års. Och jag är den ende som är pimpinett nog att knäcka ryggraden på folk med enbart min ordsvada… och, det ska du veta, jag dör hellre än tar livet av mig genom att hålla käft…

18 svar to “Jakten på pimpinetta pappskallar slut på rekordtid”

  1. Nisse januari 4, 2010 den 12:26 e m #

    God fortsättning, redaktörn
    Egentligen kan jag inte så mycket om det här.
    Men där de är mycket till skada tycker jag det är okej med avskjutning.
    Nisse

    • redaktörn januari 5, 2010 den 3:23 e m #

      Vargen är ett av de mest spridda rovdjuren i världen – inte alls utrotningshotad…

  2. Shirouz januari 4, 2010 den 12:35 e m #

    ”Fejda sig” säger han, GW, ett nytt ord kanske? 🙂

  3. cyndi januari 4, 2010 den 1:53 e m #

    Papp…papp…pappskallar. Ja! Red. tog ordet som jag har letar efter i flera dagar. (Så egentligen är det mitt.) Men varför sätter Red. in en bild på larskristus sångare i blaskan? Är han också en pappskalle? Har inte Red. blandat ihop bilderna nu? Och var är alla fruntimmer? Är de rädda för att få snö i behån? Red. bör ta reda på detta. Snarast! För tydlighetens skull Red. Tydligheten!

    • redaktörn januari 5, 2010 den 3:25 e m #

      Ja,jag vet! Det blev lite rörigt här på redaktionen. Fotografen fick lite för mycket av det han trodde var framkallningsvätska och alla flickbilder bara försvann 😦
      MEN jag kommer tillbaka 🙂

  4. ingersord januari 4, 2010 den 2:37 e m #

    Pimpinett…???? Heter det inte Pippinett hos dej???

    • redaktörn januari 5, 2010 den 3:26 e m #

      Nä, vi följer NE. Men pippinett är ju bättre 🙂

  5. Tiberg januari 4, 2010 den 3:05 e m #

    Nog ser det ut som författaren Granelid (eller vad han nu kan heta i världens utkant) inte bara knäckt ryggraden på herr Lipponen… Heja!

    • redaktörn januari 5, 2010 den 3:27 e m #

      Nä, han verkar halka i sitt eget ordbajs också 🙂

  6. Motvalls gubbe januari 4, 2010 den 5:25 e m #

    Här omkring ser vi fram emot bjärvjakten. Hur stor tilldelningen blir har dock ännu inte meddelats.
    Stammen bör emellertid, enligt jägarna, decimeras kraftigt för att vi ska vara på den säkra sidan innan turistsäsongen sätter in.

    • redaktörn januari 5, 2010 den 3:28 e m #

      Bra! För jag vill ha frid i skogen 🙂

  7. Raggmunk januari 4, 2010 den 6:55 e m #

    Om de drog ner lite på vargajakten så skulle de ju ”slippa” skuta så många rådjur de där troféjägarna. 😉

    Och han Björne tror är vaccinerad med ett grammofonstift, för det är f*n va han kan babbla!
    Men jag fattar inte ett skit va han säger. 🙂

    • redaktörn januari 5, 2010 den 3:28 e m #

      Undrar om han fattar själv vad han håller på med 🙂

  8. Filifjonkan januari 5, 2010 den 3:19 e m #

    Man skjuter gubbar man skjuter flugor man skjuter stubbar man skjuter stugor man skjuter allting som rör sig bland ….osv.. en och annan för mycket alltså. Kan möjlige härröras till Utrippans jaktlag. Dessa torde får minskad kvot nästa år eller möjligen en och annan äldre ko som behöver pensioneras i alla fall. Traktens vildsvin leva synneligen farligt då.Avhördes visserligen från säker källa att biljetter beställts till varmare breddgrader en längre period av nämnda grisar. Redaktören skall ha det så bra och bäst att vässa snöspaden igen

  9. redaktörn januari 5, 2010 den 3:30 e m #

    Hej där! Javisst, här är det livat mellan bössknallarna. Med de där svinen lär nog sätta fart på fler än bara jägare 🙂

  10. MissiZippi januari 7, 2010 den 4:56 e m #

    Måste faktiskt gräla;
    ”Pimpinetta pappskallar”, båda två verkar vara som två små gossar i sandlådan, ser det ut som i mina ögon. Fast publicitet har de ju fått 😉

    Vargjakt känns väldigt främmande för mig som aldrig upplevt problemet på nära håll, men jag förstår vad det kan tänkas vara frågan om och att det kan ha skapat ”varghat” hos människor som drabbats. Att idka nöjesjakt på vargen är en helt annan femma… Ajja bajja!

    • redaktörn januari 8, 2010 den 3:19 e m #

      Du får SÅ gärna gräla! Ja, sandlådan är inte långt bort i detta fall!
      Nu visar det sig att dryga 60% av svenskarna är positiva till jakt på varg. Av tidningar och annat kunde man tro att det bara var 6% 🙂

Kommentera

