Vilda djur får rösträtt till fullmäktige – nya valsedlar måste fram

13 Jan

Den senaste tidens vargdebatt kommer att revolutionera det politiska livet i Rämshyttan med utbyar, erfar By á Bladet idag. Viltexperten Elisabet H Öglund inlägg i debatten har fått byfullmäktige att inse att de vilda djuren måste få fullständiga mänskliga rättigheter. Redan nu har polismästare Harald Kask fått i uppdrag att utreda ett antal mord på såväl älgar som vargar.

De vilda djurens mänskliga rättigheterna medför också demokratiska skyldigheter att rösta i valet till fullmäktige. Arto Lipponen i Utrippan har därför fått i uppdrag att utveckla valsedlar som även det vilda kan använda. – Jag kommer att basera det på samma princip som Gudrun S Chyman (fi) demonstrerade för några år sedan – doftmarkering. Men mer avslöjar jag inte just nu…

Nu lär Artos kossor ha ilsknat till och ifrågasätter varför ingen bryr sig om deras mänskliga behov. Men där är politikerna i fullmäktige (än så länge) stenhårda och har kallat in en matador från Spanien för att lära dem veta hut.

10 svar to “Vilda djur får rösträtt till fullmäktige – nya valsedlar måste fram”

  1. Lina januari 13, 2010 den 8:29 e m #

    Måste bara fråga om Gubben har sett detta klipp jag snubblade över på svtplay häromdagen http://svtplay.se/v/1370297/oppet_arkiv/grand_prix_vid_ramen_1933
    Det är något av det häftigaste jag sett, inte bara pga. mitt bilintresse utan också för att min mor är uppvuxen vid rämens strand och jag själv bor i byn halvarsgårdarna som ligger brevid sällnessjön som bilarna susar över.

    • redaktörn januari 13, 2010 den 9:20 e m #

      Men hej Lina. Trevligt att du ger ifrån dig ett livstecken (igen, vill minnas att du tog kontakt på min gamla blogg).
      Ja, jag har sett reportaget tidigare men det var länge sedan och det var härligt att se det igen.

      Hur var det – såg din mor loppet in live så att säga?
      Jag har fått tag på en del kopior av bilder och artiklar om Rämenloppen av äldre invånare i byn och är mycket intresserad av allt sådant. Hör gärna av dig om du har mer material.

  2. liberum-weto januari 13, 2010 den 10:25 e m #

    Varför ser ingen till kålhuvudenas rättigheter.

    • redaktörn januari 14, 2010 den 3:40 e m #

      Ja det undrar jag också – bekymmersamt…

  3. Lina januari 13, 2010 den 11:19 e m #

    Nej min mor föddes 1952 så det var hon inte, och min mormor var vid den här tidpunkten endast ett år. Jag tror även att det var först senare som mormor och morfar flyttade till rämshyttan, 40-50-tal kanske. Jag är väldigt intresserad av släkt och hembygdsforskning men minnet är inte det bästa… Men tyvärr vet jag inte mer om loppen än vad man kan googla sig fram till.

    • redaktörn januari 14, 2010 den 3:41 e m #

      jag förstår! Får man grattulera till din ungdom🙂

  4. Nisse januari 14, 2010 den 9:35 f m #

    Bästa redaktörn
    Ja, det är många begrepp att hålla reda på.
    Djurigt, vilt djurigt, och mänskligt djurigt beteende.
    Efterson vi är människor sätter vi människan högst.
    Fast människor bemöter många gånger djur bättre än människor. Ibland kan man tro att människan i sitt agerande är det värsta djuret. Från det ena till det andra, har matadoren svärdet med sig till Sverige?
    Nisse

    • redaktörn januari 14, 2010 den 3:43 e m #

      Även sammhället i stort — alla talar om vikten av vård och omsorg. Om Urax blir sjuk ringer jag djursjukhuset och han får proffsvård omgående. Jämför med landstingets vårdgaranti😦

      Nej bara skynket😀

  5. ingersord januari 14, 2010 den 12:53 e m #

    Vargar och kossor, okay men se för tusan till så att inte blomflugorna börjar kräva nåt!!

    • redaktörn januari 14, 2010 den 3:44 e m #

      Ja vilket jädra liv det då skulle bli på fönsterbrädan!

Kommentera

