Nya betalregler på glädjehus – ger lycka på bok

24 Jan

Företagsamheten i Rämshyttan med utbyar blomstrar efter att de nya kassareglerna infördes vid årsskiftet. I stället för att lägga ner pengar på dyra och godkända kassaapparater har affärsidkarna slutat att ta betalt av sina kunder. Och affärerna går bättre än någonsin!

– Idén är inte ny, berättar ICA-Olle. – Den fanns redan på gamla lanthandlare Bloms tid. Istället för att ta betalt skrev gubben Blom upp alla kundinköp i sin lilla bok. Nu har jag och alla andra företagare i byn tagit fram boken igen. Det blir som en byteshandel, förstår redaktörn. Ja, även flickorna i Idkerberget har börjat ”skriva upp”… fast där kallas det visst nåt annat, ler Olle.

På skattekontoret är man dock kritisk till företagarnas tilltag. De funderar nu som bäst på hur skatter, tillsynsavgifter, registerhållningsavgifter och etanol till kontorets tjänstebilar ska drivas in när allt nu bara ”skrivs upp”. – Det viktiga är ju att det inte blir för enkelt för folk, säger kontorschefen, skriv upp det, redaktörn! Nä, nu ska jag ner i källarn och skjuta upp några saker… men det får du inte skriva upp!

Vad som skulle skjutas upp fick Red inte veta, men av ljudet förstod han att det säkert kommer att reta en och annan förståsigpåare!

7 svar to “Nya betalregler på glädjehus – ger lycka på bok”

  1. MissiZippi januari 24, 2010 den 7:44 e m #

    Vid glädjehuset Passage ser det ut som om man har låst och slängt bort nyckeln till min Buddiair.
    Har jag blivit så gammal och ful att h*n inte tjänar
    in pengar på mig längre?

    (Enl. framsidans osäkra källa; Inga nya inlägg sedan 16-tiden i går eftermiddag. Och det känns märkligt.)

    • redaktörn januari 24, 2010 den 9:48 e m #

      Ja, märkligt – jag har inte kunnat se din sida på hela dagen! Något galet är det!

      • MissiZippi januari 24, 2010 den 10:21 e m #

        Eftersom jag inte kunnat sätta in något nytt i bloggen under vecklutet är det ingen förlust för Redaktörns del🙂.
        Annars är nästa- och sista etapp på gång.
        Det skall bli skönt att komma hem.

  2. ingersord januari 25, 2010 den 9:32 f m #

    Jag hoppas verkligen att det skrivs med osynligt bläck!
    Inga kontrollremsor och inga bevis är en bra devis!

    • redaktörn januari 25, 2010 den 12:33 e m #

      Jag ser att du har förstått hur landsbygden överlever alla tokiga storstadspåhitt😀

  3. cyndi januari 26, 2010 den 1:05 e m #

    Det går som vanligt inte att förstå sej på Red. Skjuter Red. möjligen upp arbetet till sista minuten utan att Red. skriver upp vad som ska skrivas ner?
    Tänker Red. bara på kaffe och borttappade pennor. Tror förresten att BB har hittat Reds. penna!

    • redaktörn januari 26, 2010 den 6:42 e m #

      Tar tillbaka det är om snäll!
      Vad säger du? Har BB min penna? DÄR skulle jag aldrig våga leta🙂

Kommentera

