Bomb i fullmäktige – men nu kommer belöningen!

24 Feb

Kemilärare Bengtsson har, efter tips från två oberoende experter, lyckats knäcka gåtan med det vita pulver By á Bladet rapporterade om igår. – Det är snö, säger Bengtsson övertygad.  Och när den smälter blir det vatten. Det är jag helt säker på.

Bengtssons snörapport slog ner som en bomb i fullmäktige sedan kommunens kanslist, frk Andersson, råkat berätta om vad hon fått betala för sin skidsemester i Sälen. Usch, är snö så dyrt, hade Åsa T Orstensson, ordf. i trafiknämnden, utbrustit och så när satt förmiddagskaffet i vrongstrupen. Hela dagen gick sedan åt till att spekulera i hur många fjällveckor snömassorna kommer att kosta byborna.

– Men, vem får pengarna då? undrade Elsa på OK när hon hörde Fredrik (M) diskutera den tickande skattebomben med partikompisen Anders B Org mellan tidningsstället och godishyllan. – För helvete, Elsa, du är en riktig pärla, ropade Anders förtjust, slet tag i broder Fredrik och försvann genom dörren. Utan att betala!

– Du får pengar sen, skrek Anders och knuffade i broder Fredrik i jeepen. Nu ska vi hem och förmånsbeskatta snöskyfflar. De är ju guld värda… hej då, och än en gång, tack Elsa!

13 svar to “Bomb i fullmäktige – men nu kommer belöningen!”

  1. Filifjonkan februari 24, 2010 den 3:48 e m #

    Godeftermiddag Redaktören. Jaha så de skall beskattas nu igen snöskyfflarna fniss bättre de beskattade länspumparna ty om några dagar äro de hårdvaluta. Svarta marknaden kommer att fyllas av länspumpar till salu,, skall se över min egen är nog säkrast,såg att Byn skall förlänas ett kommunalråd igen av den bondska klassen nåja det är ju skillnad på skit och dynga så vi skall välan inte klaga! :))Lev väl reaktörn

    • Gubben februari 25, 2010 den 6:00 e m #

      jg tror bestämt att Filifjonkan börjar få vårkänslor🙂 Länspumpar mitt i vintern? Men det finns skäl att tro att du har rätt – därför ska jag genast köpa upp alla pumpar i byn🙂
      Va, ska ni få in både skit och dynga i fullmäktige. Men det är vär skit detsamma!
      Lev väl själv, Filifjonka!

  2. Filifjonkan februari 24, 2010 den 3:48 e m #

    Godeftermiddag Redaktören. Jaha så de skall beskattas nu igen snöskyfflarna fniss bättre de beskattade länspumparna ty om några dagar äro de hårdvaluta. Svarta marknaden kommer att fyllas av länspumpar till salu,, skall se över min egen är nog säkrast,såg att Byn skall förlänas ett kommunalråd igen av den bondska klassen nåja det är ju skillnad på skit och dynga så vi skall välan inte klaga! :))Lev väl redaktörn

  3. MissiZippi februari 24, 2010 den 3:59 e m #

    Det där med snö när man känner sig insnöad så här dags på dagen känns lite finurligt att kommentera. Fast jag kan inte erinnra mig att jag under min livsdid upplevt en sådan rejäl vinter som Sverige har i år. De har suttit där ute i Vancouver och varit avundsjuka, kan jag tänka mig.

    När jag studerade bilden i förra inlägget (det med det insnöade huset), tyckte jag mig se till vänster på husfasaden att parabolantennen hade klar sikt. Det var ju för väl😀. Lyxskatt befogat?

    • Gubben februari 25, 2010 den 6:03 e m #

      Jepp! Och är det inte intressant att vi försöker göra allt för att bekämpa vädret istället för att lära oss leva med det?
      Ja, det stämmer – det ser ut som en parabol men med tanke på alla dåliga program så borde vi få skadestånd istället för skatt🙂

      • MissiZippi februari 25, 2010 den 10:24 e m #

        Åtminstonne ett avdrag i självdeklarationen.
        Fast jag minns ju fortfarande när det bara
        fanns en kanal och jublet som blev när vi
        fick två. Och det var i samma veva som man
        införde arbetsgivarskatt för dem som
        hade anställde hjälp med barnen. På den
        tiden flickorna behövde praktik i familj för
        att komma in på rätt skola för att bli
        barnsköterskor. Finns yrket ens kvar?

        Logiken har börjat gå i ”barndom”, ser det ut.

  4. Nisse februari 24, 2010 den 5:08 e m #

    Hej Gubben
    I vinter kunde man har tjänat pengar på att vara vinterreseplanerare, jag menar snökaoskonsult, åt de som har bråttom när de ska ut och resa.
    Nisse

    • Gubben februari 25, 2010 den 6:05 e m #

      Inte dumt alls! Och ta bra betalt för rådet ”stanna hemma”😀

  5. inger februari 24, 2010 den 6:38 e m #

    Nu är det ta mig tusan snart skottpengar på dom där gökarna.
    Får lov att köpa den där svarta plastspaden på Rusta och skotta svart.
    Hur ska det bli när det blir skottår på riktigt? Ska det också beskattas?

    • Gubben februari 25, 2010 den 6:09 e m #

      Ha ha! Ja men visst! Ut och skjut bara😀
      Så klart det ska beskattas men först ska vi ha lite avdrag och lite bidrag och lite, nej mycket, sköna varma vallöften🙂

    • Tiberg februari 25, 2010 den 7:58 e m #

      Instämmer helt i ingers klagomål. Skottpengar är som handsken i handen eller vad det heter.

  6. liberum-weto februari 24, 2010 den 11:56 e m #

    Ju nu har vi haft så många skottdagar att året måste förlängas minst 14-dagar. Miljöpartiet lär väl vara lite fruset nu. Tänk om vi bara haft tågtrafik att lita till – nå Mp har ju alltid dragit till sig insnöade individer. Två Barsbäcksreaktorer och det hade inte varit kris i elekonomin.

    • Gubben februari 25, 2010 den 6:13 e m #

      Och de där extra dagarna ska bjuda på bästa tänkbara sommarvärme, fritt från både mygg och MP🙂
      Barsebäck – ja, vilken jädrans skandal. Jag begriper inte att sådant sabotage får passera utan påföljd!

Kommentera

