Hushållsnära erotik kvar när jobben ska rättvisekontrolleras

3 Mar

Efter gårdagens glädjande besked från S-Ahliansen i fullmäktige om att återupprätta den svarta, fulla och inte minst rättvisa sysselsättningen i byn har Elsa på OK haft fullt upp med att hålla koll på alla synpunkter.

– Speciellt är det S-Ahliansens argumentation om orättvisa och rättvisa jobb som ställt till det för folk, berättar Elsa idag på morgonen och fortsätter. – Många menar att alla jobb är väldigt rättvisa medan andra vill påstå att enbart jobben i Persbyns slumkvarter uppfyller kraven på rättvisa och solidaritet.

Vid rättvisa studier av den statistiska bakgrunden till S-Ahliansens rättvisa visar det sig att var fjärde avdragen piga kommer från just slumkvarteren i Persbyn. Vilket alltså rimligen är att anse som ganska rättvist! Men om man tar med alla slumområden i hela Dalarna blir det bara någon enstaka procent. Och tar man med alla slumområden i hela världen – ja då är inte ens en piss i Rämen rättvis, som Arto skulla ha uttryckt saken.

På flickorna i Idkerbergets mottagning ängslas man över om deras senaste affärsområde ”HemFrida” kommer att klassas som rättvist eller orättvist. Jessica Svensson, flickornas taleskvinna är dock övertygad om att det inte är någon fara. – Jag vet att alla, fattig som rik, behöver kärlek och omsorg, säger hon till By á Bladet, och jag skulle vilja se den som ser nån orättvisa i den saken.

Nåväl, diskussionen om den fulla sysselsättningen är rättvis eller orättvis lär fortsätta ett tag till.

/Gubben

16 svar to “Hushållsnära erotik kvar när jobben ska rättvisekontrolleras”

  1. Shirouz mars 3, 2010 den 6:05 e m #

    Åh, vad roligt det här var att läsa, jag ler stort!
    Speciellt när jag läser det här om att ”alla jobb är väldigt rättvisa”, det ringer en klocka (dock inte en Pavlovsk…) om ett uttryck som sade att ”Alla är jämlika men en del är mer jämlika än andra.”
    Tack för dagens leenden, Red!

    • Gubben mars 4, 2010 den 8:37 f m #

      Det glädjer mig att kunna återgälda lita av alla gånger du roat dina läsare – det bidrar ju till ökad jämlikhet😀

  2. Civilingenjör P Johansson mars 3, 2010 den 7:47 e m #

    Bäste Gubbe, jag tycker mig förstå mellan raderna att Rämsbygden är en sådan där autonom provins, som stiftar sina egna lagar inom viktiga områden, dock ej utrikesrepresentation och statsöverhuvud. Har jag förstått rätt?

    • Gubben mars 4, 2010 den 8:38 f m #

      Ja, det är rätt, till viss del. Men, exakt som med dina släktingar i överklassen tar sig friheter🙂, så händer det att vi tar kommando öven på det rikspolitiska planet…

  3. bajsugglan mars 3, 2010 den 11:37 e m #

    Haha!
    Bra skrivet!

    • Gubben mars 4, 2010 den 8:40 f m #

      Tack för all del! Och glöm inte att sätta en blomma på Runk-Bertils grav från mig😀

  4. liberum-weto mars 4, 2010 den 12:00 f m #

    Det där med svartstädning låter inte riktigt rätt, det skall väl vara rent och vitt?
    Sen är det ju svårt veta om man skall dra över eller dra av städtanten eller killen.
    Det var lättare förr, då sopa man bara allt under mattan.

    • Gubben mars 4, 2010 den 8:44 f m #

      Det är svårt med prepositioner! Vi vill helst inte skilja på ”över” och ”av” utan vi tycker att det bara är dra på, s.a.s.🙂
      Svartstädning är rätt, försök inte blanda bort korten! Men om du vill så kan vi ändra färg från svart till rödgrönt – i slutet blir det ju samma sak i detta fall😀
      ALLT var bättre förr! Fråga mig för jag var med…

  5. MissiZippi mars 4, 2010 den 1:09 f m #

    ”-När det visar sig att toppsnäckorna använder dem finns det risk för att rättviseargumentet faller tillbaka på Idkerbergets parti och då kan man framstå som en del av överviktsklassen.” Och det vill man ju inte, framhåller Uffe som är en hedersmedlem och du och bror med överskiktet inom partiet.”

    Min egen bedömning efter kalkyleringar hit och dit är ju solklar och jag tror jag äntligen förstått något. Får inte jag bli avdragen så skall minsann ingen annan heller få bli det. Någon rättvisa skall det väl vara. I alla fall efter behov. Eller var det före?

    Med vänliga hälsningar Rutan från Zipperberget

    • Gubben mars 4, 2010 den 8:49 f m #

      Kära Rutan från Zipperberget!
      Så roligt att få höra en röst direkt från verklighetens folk. Vi på redaktionen kan lova dig att vi kommer att göra allt för att du ska bli avdragen😀 Om du vill kan vi sätta igång ett riktigt mediadrev efter Uffe och överviktsklassen inom partiet🙂 Du behöver bara säga till …
      /Redaktionen

  6. Nisse mars 4, 2010 den 3:56 e m #

    Hej Gubben
    Vill man utnyttja rutavdraget, som är antaget av riksdagen, är det naturligtvis upp till var och en, oavsett åsikt i frågen. Jag tycker media slösar i det här fallet energi i onödan. Jessica Svensson är en klok kvinna.
    Nisse

    • Gubben mars 6, 2010 den 10:20 f m #

      Själv skulle jag nog vilja ha hjälp med snöskottningen🙂 Fast helst av Jessica!

  7. Filifjonkan mars 4, 2010 den 4:10 e m #

    Hej Gubben ja du ref till denna där Ruter hon till ordentligt och jag hejar på som stödtrupp.
    http://ceecorner.blogspot.com/ bortsett från det så ha det bra och låt bli snöskyffeln själv skall jag vid mörkrets inbrott strypa en trägök hahha

    • Gubben mars 6, 2010 den 10:25 f m #

      He he! Skogsrået ryter riktigt bra ju!
      Och lycka till med göken🙂

  8. Tiberg mars 4, 2010 den 6:19 e m #

    🙂 Lysande herr redaktörn. En stor politisk fråga som här fått sin allsidiga, demokratiska belysning – till glädje för oss alla, inklusive de små töserna. Journalistik at its best, som vi säger på Plattan!

    • Gubben mars 6, 2010 den 10:26 f m #

      Men hur är det ställt? Har du feber eller är du bara galen? Fast tack för de varma orden- ska försöka låtsas att du menar allvar😀

Kommentera

