Den blomstertid nu kommer

6 Apr

Påskdagens gudtjänst blev en stämningsfull tillställning. Pastor Adam Evaldsson var i toppform efter sin flera månader långa ofrivilliga timeout. Kapellet var fyllt till sista plats och lite till (Major Kronwreck hade nämligen blivit kvarglömd efter gårdagskvällens s.k. aftonbön) av förväntansfulla församlingsbor. – Och de blev verkligen inte besvikna, berättar pastorns väna hushållerska, Fida.

Pastorn predikade så vackert om Gud och sån’t att t.o.m. Emil, den förhärdade undomsligisten och byns stora olycka, grät en skvätt. När sedan pastorn kom in på vår förmåga att glömma och komma igen efter våra misslyckaden fick alla en stor klump i halsen. Kronwreck, som just vaknat, sköljde hulkande ner den med en skvätt nattvardsvin han hittat någonstans…

 – Sen på mig, hade Adam ropat från sin predikostol, jag begick en synd… eller två… men nu står jag här igen. Lusten var starkt men sinnet svagt (här hade församlingen nickat instämmande). Och nu är både lusten och sinnet starkt (här hade Fru Sunesson rodnat) och nu känns det åter som om jag kan tillfredställa vem s0m helst.

Sedan hade hela kyrkokörens kvinnosektion rest sig och spontant klämt till med ”Den blomstertid nu kommer” och till tonerna av ”Han har öppnat pärleporten” lyfte upp den rodnande pastorn på sina starka axlar och bar ut honom i en stilfull procession till sakristian. – En vacker gest som visar hur viktigt det är att förlåta och gå vidare, sa Fida.

6 svar to “Den blomstertid nu kommer”

  1. imse/inger april 6, 2010 den 8:45 f m #

    Halelujaaaa…

  2. Nisse april 7, 2010 den 7:22 f m #

    Hej Gubben
    Hur kan en persons privatliv bli en så enorm världsnyhet. Dubbelmoral? Mångdubbelmoral?
    Han spelade i alla fall bra på golfbanan.
    Nisse

    • Gubben april 8, 2010 den 11:11 f m #

      Nisse,
      Han är ju gift med en svenska! Fast det är ju jag också och ingen skriver om mig ändå 🙂

  3. Civilingenjör P Johansson april 7, 2010 den 6:31 e m #

    Nu begriper jag mindre än vanligt, men det är väl för att jag är utsocknes.

    • Gubben april 8, 2010 den 11:12 f m #

      Ja, det tror jag också 😀

Kommentera

