Identitetskrisen drabbar byns alla svin trots vaccin och nobelt pris

9 Okt

Apotekare Roald Toxid har nu fått de första svininfluensan sprider sigampullerna med svinvaccin erfar By á Bladet. ”En jädrans tur men lite väl sent”, säger skolnämndsordförande Janne Björkdunge (fp) och förkarar: ”Hela Tuna Hästbergs Skola är snart full av dem!”

Ett oväntat problem har dock dykt upp. PP-Rick på Tjyvholmen har nämligen värvat distriktssköterskan Signe Olsson (tidigare C, nu alltså PP) och hon vägrade därmed att vaccinera grisar som hon känner igen. Påhejad av bloggerskor som Opassliga Emma m.fl. har hon orsakat att alla byns grisar hamnat i en identitetskris. Ingen vill längre erkäsvinfröken Sussienna vilket svin man egentligen är.

Resultatet är nu att ingen längre vet vilka svin som vaccinerats och hur många sprutor de fått. Vill det sig riktigt illa kan lilla söta svinfröken Sussie ensam fått alla ampuller i sidfläsket.

På lärarseminariet i Grangärde Allt mer av blivande lärare avslöjashar dock en viss lättnad i identitetskrisen noterats. Allt fler avslöjar nu allt mer av sitt rätta jag. 

Och Red kan avslöja ytterligare en inspirationskälla, Liberum-Weto. En både väl påläst och väl skrivande bloggare med humor och distans.

Kättjepriset 2009 till mr.J.

Till sist offentliggörs bara på detta sätt By á Bladets Nobla Pris i Njutningsfull Kättja. Kl 1300 i går var Red klar med utnämningen och kunde stolt meddela hustrun och hundarna att 2009 års pris går till mr. J. Reds motivering ”mr. J. har på ett mycket kättjefullt sätt givit Netet ett eget mittuppslag”mr. J. 2009 års nobla pristagare

14 svar to “Identitetskrisen drabbar byns alla svin trots vaccin och nobelt pris”

  1. opassande oktober 9, 2009 den 9:14 f m #

    *fniss* Vicka jäkla svin!

  2. cyndi oktober 9, 2009 den 9:43 f m #

    Ja, ja…grisar överallt. Jag lider av Marsvin jag. Fast han gör inte så mycket väsen av sej som PG.

    Men var är nyheterna UPPIFRÅN Red.??? Det görs ingrepp på självaste mångubben och Red. sitter bara och väntar på fredagswhiskyn. Ska jag behöva skriva ALLT själv?? Jag har ju inge vidare skrivlust har jag ju sagt!! Seså…fram med helgbilagan nu!

  3. MissiZipp oktober 9, 2009 den 1:58 e m #

    Så fick jag inte priset i år heller.
    Nu är jag fruktansvärt besviken.
    Kanske nästa år. Förutom det skulle
    någon annan också kunnat vänta på sitt
    pris ett år till…, men jag grattulerar 🙂
    Och gissa så många det retat gallfeber på.
    Vilket som är roligast är svårt att avgöra.

  4. josephzohn oktober 9, 2009 den 2:14 e m #

    Jag rodnar likt ett väderbitet skithus som av olika anledningar fått stå ute natt efter natt. Detta ska firas med ett antal ”syltöl”, var så säker och för att beskriva hur jag känner mig när jag grävt guld, uttrycker jag mig som två välkända men icke nobelpriserade skalder. Denna utmärkelse Skar lätt in små märken i mitt hjärtas bark och där står det nu, I Love You To!!!

    Efter att ha läst dagens utgåva till världen, kan jag bara konstatera att jag också gått och blivit burkslav. Dessutom som posten, om den finns kvar, fick jag två gamla hits på mina blåa små läppar, ”Burka in Red” och den däringa som fröken Greta tvingade oss att sjunga i smålandsskolan, ”Röda burkor tåga vi förbi, glatt kring nejden hörs vårt svineri …

    Nu önskar jag han redaktör’n en riktigt goer helg! Må han få på pälsen men icke av svin???

  5. Filifjonkan jublar oktober 9, 2009 den 6:54 e m #

    Oh tack oh tack jag har funnit den mest läsvärde redaktören från de djupa skogarna igen.. är det detta som orsakat de pyttesmå minigrisarna tror du? ref till katt och grisbild på ”netet” klart att många sprutor sätter sina spår…flin

  6. Di oktober 10, 2009 den 9:23 e m #

    haha…du är för härlig du!:) din lust har återkommit ser jag 😉 ha en fantastisk söndag 🙂 nöffnöff…

  7. Barbro Binda oktober 10, 2009 den 11:02 e m #

    Nu je du verklit på hugge! Men he je jag å. Ja ha flytte te Shakebao. Jajja semensingen! Vi bo janna tjufemtusn fruntimra ini skogen å hugg å hugg hele daga. Vill vi int hugg, då bli vi poliskvinnen. Å hugg bova hele daga.
    Näää, nu fer ja ve lögnen! He je nan tjingtjongarkines som ha hitte på allting. Gu se dumt, vem vill bo te snårskogen ve ba fruntimra! Int då ja, ja behöv en käär utimellan.
    Nä, nu måss ja slut, Brevbärarn kom just ve lördasbilaga!

  8. Inga M oktober 11, 2009 den 7:45 f m #

    Det är fart och fläkt i Dalarna fortfarande förstår jag. Om det skulle höras några klagande ljud i höstmörkret så kan det vara äldste sonen som är på besök där uppe i krokarna igen. Vi har inte hört något från honom alls igår och antar att han befinner sig i djup depression över resultatet på fotbollen. Hans boende i stuga Rämshyttan möjliggjorde inget tevetittande men jag tror att han haffade en tillfällig bloggkontakt i Ludvika. De barnen, de barnen…..

  9. Maigiz oktober 11, 2009 den 11:39 f m #

    Skön söndag önskar jag er!

  10. RonnyBGoode oktober 11, 2009 den 12:34 e m #

    Det var mig ett svinaktigt inlägg 🙂 Men hoppas att redaktörn klarar sig från den där grissnuvan….

  11. redaktörn oktober 12, 2009 den 8:36 f m #

    Opassande: Ja, inte sant?

    Cyndi: Skönt att i alla fall du inte räds att ta till släggan mot dålig journalitstik och taskiga utgivingstider. Men ingen slår dig när det gäller att lyfta blicken och se det som sker högthögt upp. Så det är nog bäst att jag fortsätter gräva runt i den mänskliga dyngstacken 🙂

    Helgbilaga !!! Hm !!!

    MissiZippi: Nå, men så orättvist. Verkligen! Jag ska ägna mig åt lite lobbyverksamhet 🙂
    Oh den andre pristagaren – jag håller verkligen med de som inte begriper motivet!

    Josephzohn: Ja, så kan det gå med bilder som skär lätt genom en Reds förhädade sinne. Men vi på By ´´a Bladet har själva inget mittuppslag och vi har länge efterslyst ett på Netet! Därför gick det som det gick! Snyggt jobbat och fräckt cyklat – bättre blir det inte! Jodå, helegen blev goer och så hoppas jag att det även hos dig!

    Di: Men kära nån! Har du hittat mig igen. Stor nöffkram!

    BarbroBinda: Shit, stack du just som jag flyttade in till Shakeboa – jedrans va livat det var där då. Och de där med lesbiskianer – de stämmer då inte ett dugg – om det inte är nåt religöst förstås! Nästan alla fruntimran bad och bönade om både det ena och det andra 🙂 Så, nu tyck ja du tar och flytt tillbaks! Men ta inte me den där brevnissen !

    Inga M: Inte hörde jag nåt fast jag lyssnade ut över sjön både lörda och sönda! Skötsam gosse du har – inget bus från stugan hans! Men om fotbollen la sordin på stämningen så borde kördagsvädret lättat upp så mycket mer. En härlig höstag! Sköt om dig!

    Maigiz: Ska du säga! 🙂

    RonnyBGoode: Jodu! Det var ett trevligt radioprogram du bjöd på! Tackar!

  12. Filifjonkan november 30, 2009 den 4:23 e m #

    Godeftermiddag Red. Filifjonkan igång efter uppehållet tror tiden räcker till lite bättre nu.
    Jaha grisar sa du jo vissa grisgubbar däremot skulle man ge en rejäl dos äkta svininfluensa så de bleve sjuka ordentligt och lagda i sin egen skit. Fy för den lede Filifjonkan är riktigt förbannad på vissa uppfödare. Verkar inte heller begripa vad han gjort. Fram för mer plats åt grisarna och mer kontroll behövs samt lite renlighet vore verkligen på sin plats. Bilderna som figurerat gjorde mig vansinnig.Har öst vansinne över visa som inte håller koll jag lovar de har ju dessutom betalt för att hålla koll va!.Grr. Nog därom smågrisar är söta och tjocka spargrisar ändå sötare. Dessa skall visst nu innefattas i vaxineringen med lät det som från regeringshåll! Annars så ska ju Red ha en bra måndagskväll.

    • redaktörn december 1, 2009 den 12:31 e m #

      Åh vad roligt att du tittar in! Stor kram och nu ser vi fram mot glada grisar och söta kultingar.
      Och grattis till barnbarnet!

  13. liberum-weto april 23, 2010 den 6:45 e m #

    Inspirerande när man mest är förbannad.

Lämna en kommentar